India s jej dynamickým a rozširujúcim sa spotrebiteľským trhom s viac ako 1,3 miliardou ľudí a s viac ako štvrtinou svetovej populácie mladšej ako 25 rokov bude v roku 2030 treťou najväčšou ekonomikou na svete. To robí z Indie extrémne atraktívny trh s rozsiahlymi príležitosťami pre európskych vývozcov.
Ak chcete rozšíriť svoju firmu v zahraničí, export je často logickým krokom na začatie. Existujú presvedčivé príbehy, ktoré naznačujú, že spoločnosti, ktoré vyvážajú, majú tendenciu rásť rýchlejšie, zamestnávajú viac ľudí a stávajú sa efektívnejšími a výhodnejšími ako ich nevývozní partneri.
Kde začať?
Ak chcete úspešne exportovať do Indie, musíte sa naučiť nielen o Indii, ale aj o príslušnej logistike. Napríklad budete musieť pochopiť exportnú dokumentáciu, predpisy a licencie, označovanie a popisovanie, tarify a riadenie cudzej meny (v Indii je celkom nestabilná mena Indická rupia). Počas svojho preskumu sa obráťte na Indickú obchodnú obchodnú komoru v Slovenskej republike (INDCHAM), Slovenská agentúru pre rozvoj investícií a obchodu na Slovensku (SARIO) a ďalšie organizácie, ktoré majú odborné znalosti a vedomosti, čo vyvážať do Indie. Nezačínajte sami bez pomoci. Ak si nie ste istí, či je váš produkt vhodný pre Indiu, môžeme tiež pomôcť s prieskumom trhu v krajine, vrátane analýz konkurentov a hodnotenia uskutočniteľnosti produktov.
Pripravte si potrebné papiere
Export bude zahŕňať "papierovačky" pre dopravu, colné odbavenie, poistenie a platby. Podľa Indickej Obchodnej Komory v SR budete musieť vyplniť cca až 11 dokumentov na export do Indie. Tie musia byť podrobne spracované a môžu trvať viac času, ako očakávate. Odporúčame si najať konzultanta, ktorý vám pomôže s papierovaním, zatiaľ čo vaše objemy exportu porastú a vytvovria potrebné vnútropodnikové zručnosti a zdroje.
Vaša dokumentácia na export
Požadované dokumenty budú závisieť od produktov, ktoré exportujete do Indie. Okrem dokumentácie potrebnej na prepravu tovaru, poistenia a platobného mechanizmu môžete potrebovať aj:
1. Dobre napísaný kontrakt, ktorý zahŕňa minimálne nasledujúce:
- kde a kedy bude tovar dodaný
- kto zabezpečí prepravu a kto bude poisťovať transport
- kto zabezpečí colné odbavenie a zaplatí colné a iné dane
- aká je platobná mena a metóda, ktorá bude použitá
2. Vývozná dokumentácia ako:
- Know Your Customer (KYC)
- GATT (General Agreement on Tariffs and Trade) /DGFT (Directorate General of Foreign Trade) deklarácia
- Objednávka/ Letter of Credit (Akreditív)
- Nákladný list (Bill of Lading alebo Airway bill)
- Vstupný doklad (Bill of Entry)
- Faktúru a Zoznam balenia (Packing list)
- Technickú dokumentáciu produktov prípadne detailný opis
- Iné technické dokumentácie a normy dokzaujúce pôvod produktu
Okrem spomenutých dokumentov je možné požadovať dokumenty na vývoz určitého konkrétneho tovaru. Váš zákazník v Indii by vám mal povedať, akú papierovú dokumentáciu vyžadujú na svojom konci. prípadne niektoré papierovanie môže doložiť váš dovozca v Indii.
Vývozné licencie
Hoci väčšina tovaru môže byť odoslaná do Indie bez vývoznej licencie, pre niektoré tovary by mal príjemca získať osobitné dovozné povolenie alebo licenciu od indickej vlády. Zoznam týchto dokumentov možno nájsť na internetovej stránke Generálneho riaditeľstva pre zahraničný obchod.
Štandardy, certifikáty a požiadavky na označovanie
Normy používané v Indii sú vo všeobecnosti v súlade s medzinárodnými normami a väčšina z nich je harmonizovaná s normami Medzinárodnej organizácie pre normalizáciu (ISO). Dovozy približne 109 produktov však podliehajú dodržiavaniu špecifikovaných indických noriem kvality. Aby zostali v súlade so zákonom, výrobcovia týchto výrobkov musia pred vývozom takéhoto tovaru do Indie získať osvedčenie od Bureau of Indian Standards (BIS).
Požiadavky na označovanie v Indii vyžadujú, aby všetky dovážané predbalené komodity, určené na priamy maloobchodný predaj, obsahovali tieto údaje na etikete:
- Názov a adresa registrovaného dovozcu.
- Všeobecný alebo spoločný názov komodity zabalenej na dovoz.
- Čisté množstvo z hľadiska štandardnej jednotky hmotnosti a merania - v metrických číslach.
- Mesiac a rok balenia, v ktorom je výrobok vyrobený, zabalený alebo dovezený.
- Maximálna maloobchodná predajná cena (MRP), pri ktorej sa tovar v zabalenej podobe môže predávať konečnému spotrebiteľovi.
Je dôležité mať na pamäti, že zásielky do Indie by mali byť primerane zabalené. Obaly môžu byť zaťažené a môžu byť ponechané na voľnom priestranstve dlhšie, než ste predpokladali. Pamätajte, že väčšina z Indie má horúce a vlhké podnebie, rovnako ako sezónne extrémy, ako sú Monzúnové dažde. Taktiež dbajte na celonárodné sviatky ako Diwali v októbri, kedy má väčšina Indie dovolenkové obdobie.
Dane a tarify
The Central Board of Excise and Customs provides information on Indian customs tariffs. India’s current customs regulations are guided by the Export Import Policy of 2012 to 2017. In addition to customs duties, a 1% handling fee is imposed.
Centrálna rada spotrebnej a colnej správy poskytuje informácie o indických colných tarifách. Aktuálne colné predpisy Indie sa riadia vývoznou politikou ku 2.2.2018. Okrem ciel sa uplatňuje aj 1% manipulačný poplatok. Od roku 2017 platí aj nová spoločná daň pre celú Indiu tzv GTS TAX. (Goods and Service Tax) a združuje predtým nejednotné daňové tarify v jednotlivých štátoch Indie na spoločný. Viac o GST dani tu.
Indické colné predpisy umožňujú:
- Dočasný dovoz tovaru do Indie s možnosťou vrátenia niektorých ciel.
- Dovoz tovaru na použitie alebo vystavenie na výstavách a veľtrhoch za určitých podmienok.
Môžu sa uplatňovať vyrovnávacie clá (CVD), colná prehliadka / CESS a osobitné dodatočné clá.
Predaj a distribúcia
Samozrejme skôr, ako začnete vyvážať do Indie, budete musieť urobiť niekoľko základných rozhodnutí o predaji a distribúcii. Existujú štyri hlavné spôsoby predaja vášho produktu alebo služby: predaj priamo, predaj prostredníctvom miestnych zástupcov alebo distribútorov, zmluvné metódy a joint ventures alebo zriadenie pobočky firmy.
Agent je fyzická osoba alebo firma, ktorú používate na predaj svojho produktu alebo služby. Distribútor na druhej strane kúpi produkt od vás a potom ho predá koncovým používateľom. Je dôležité nájsť správneho zástupcu, ktorý pozná miestny trh a pomôže vám nájsť zákazníkov, distribučné kanály a dokumentáciu. Okrem prieskumu trhu Indická obchodná komora v Slovenskej republike ponúka aj službu "Predstavenie", kde vám môžeme pomôcť identifikovať a kvalifikovať príslušné kontakty na indickom trhu. Pre viac informácií o našej službe "Predstavenie" kontaktujte nás prostredníctvom nášho kontaktného formulára.